نرقصیدلطفا....!
درباره بحث عید ا لزهرا باید بگویم تقریبا تمامی کتب روز در گذشت خلیفه دوم را 26 ذی الحجه دانسته اند نه نهم ربیع الاول و احتمال اینکه همه گی دست به دست هم داده باشند تا باعث سردرگمی ما شوند مورد قبول نیست . چرا که متون تاریخی از سوی افرادی با سلیقه های متفاوتی نوشته شده است . پس در تاریخ و بین مورخین نهم ربیع اثبات نشده است . و از سوی دیگر به نظر می آید اطلاق آیه لا تسبوا آیه 108 انعام اینجا را هم شامل می شود . چرا که با سب و لعن ما ،دیگران هم به سب معتقدات حقه ما روی می آورند که اصلا پذیرفتنی نیست .
رهبر معظم انقلاب:
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه وبهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعا حرام اکید است سایت معظم له: www.leader.ir]
آیت الله نوری همدانی:
چیزی به عنوان رفع القلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جدا اجتناب نمایند. - سایت معظم له: www.noorihamedani.com]
آیت الله مکارم شیرازی:
اولاً: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص در کتب معتبر نداریم.
ثانیاً: بر فرض چنین چیزی باشد که نیست مخالف کتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست همچنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر
ثالثاً: تولی و تبری راه های صحیحی دارند نه این راه های خلاف.
آیت الله بهجت:
تقیه از اوجب واجبات است.و محافظه کاری کامل در مواردی که معرضیت احتمالی خلاف تقیه دارد لازم می باشد. مخصصی برای دلیل معصیت نیست و توسعه در امهال توبه محتمل است.
آیت الله تبریزی:
سوال: معمولا در مراسم عیدالزهرا ( علیها السلام ) کف زدن، پایکوبی، رقص … و حتی اموری که جمیع فقهاء صریحاً فتوی به حرمتش دارند را مستند به حدیث رفع القلم می دانند. آیا این حدیث سنداً صحیح است؟ و اگر بالفرض روایت صحیحه باشد معنای حدیث چیست؟ و از آن چه برداشتی می شود؟
جواب
باسمه تعالی؛ روایت مزبور صحیح نیست و فرقی بین ایام نیست و معصیت، معصیت است. والله العالم.[ سایت معظم له: http:farsi.tabrizi.org/istifta- سوال شماره 2108]
آیت الله فاضل لنکرانی
سوال
بعضی از مردم در روز نهم ربیع الاول به اجام قبائح و منکرات می پردازند و اعتماد دارند که گناهی به خاطر انجام اینگونه اعمال برای آن ها ثبت نخواهد شد! از آن جا که این افراد برای انجام این اعمال تمسک به روایتی معروف به « رفع القلم » می کنند، آیا این روایت صحیح می باشد؟ و حکم انجام این گونه اعمال که در نظر اول موجب وهن مذهب شیعه می شود و در نگاه دوم نیز باعث تفرقه میان مسلمین و کافر نامیدن شیعیان خواهد شد، چیست؟
جواب
حدیث رفع القلم صحیح نیست، بلکه هر مسلمانی موظف به انجام واجبات دینی بوده و فرقی در ایام سال نسبت به آن وجود ندارد، و انجام اعمالی که موجب تفرقه مسلمین یا وهن شیعه شود جایز نیست[سایت معظم له: www.fazel@lankarani.com]
تایپ دستی و تلخصی از مقاله ابولولو از عباسعلی مشکانی سبزواری، مجله تاریخ اسلام شماره 41 - 42 (آدرس مراجعه :http://www.bou.ac.ir
[1]- هفته نامه عملی – فرهنگی بصیر (حوزه) سال چهاردهم، شماره اول، مسلسل 323، ص6
سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال آورده است: « زمان رحلت مولای ما امام حسن عسکری ( علیه السلام ) چنان که بعضی از بزرگان ذکر کرده اند در روز هشتم ربیع الاول رخ داده است، آغاز ولایت و امامت حضرت مهدی ( عجّل الله فرجه ) بر امت، روز نهم ربیع الاول خواهد بود و شاید تعظیم این روز ( روز نهم ربیع الاول ) به لحاظ این مناسبت برتر و برای توجه به آن مولای بزرگ و کامل باشد. [اقبال الاعمال، ج 3،ص113