درباره بحث عید ا لزهرا باید بگویم تقریبا تمامی کتب روز در گذشت خلیفه دوم را 26 ذی الحجه دانسته اند نه نهم ربیع الاول و احتمال اینکه همه گی دست به دست هم داده باشند تا باعث سردرگمی ما شوند مورد قبول نیست . چرا که متون تاریخی از سوی افرادی با سلیقه های متفاوتی نوشته شده است . پس در تاریخ و بین مورخین نهم ربیع اثبات نشده است . و از سوی دیگر به نظر می آید اطلاق آیه لا تسبوا آیه 108 انعام اینجا را هم شامل می شود . چرا که با سب و لعن ما ،دیگران هم به سب معتقدات حقه ما روی می آورند که اصلا پذیرفتنی نیست .
رهبر معظم انقلاب:
هرگونه گفتار یا کردار و رفتاری که در زمان حاضر سوژه وبهانه به دست دشمن بدهد و یا موجب اختلاف و تفرقه بین مسلمین شود شرعا حرام اکید است سایت معظم له: www.leader.ir]
آیت الله نوری همدانی:
چیزی به عنوان رفع القلم در روز به خصوصی نداریم و مسلمانان باید از تفرقه بپرهیزند و از هر چیزی که موجب وهن مذهب می باشد جدا اجتناب نمایند. - سایت معظم له: www.noorihamedani.com]
آیت الله مکارم شیرازی:
اولاً: روایتی با عنوان رفع قلم در آن ایام مخصوص در کتب معتبر نداریم.
ثانیاً: بر فرض چنین چیزی باشد که نیست مخالف کتاب و سنت است و چنین روایتی قابل پذیرفتن نیست و حرام و گناه در هیچ زمانی مجاز نیست همچنین سخنان رکیک و کارهای زشت دیگر
ثالثاً: تولی و تبری راه های صحیحی دارند نه این راه های خلاف.
آیت الله بهجت:
تقیه از اوجب واجبات است.و محافظه کاری کامل در مواردی که معرضیت احتمالی خلاف تقیه دارد لازم می باشد. مخصصی برای دلیل معصیت نیست و توسعه در امهال توبه محتمل است.
آیت الله تبریزی:
سوال: معمولا در مراسم عیدالزهرا ( علیها السلام ) کف زدن، پایکوبی، رقص … و حتی اموری که جمیع فقهاء صریحاً فتوی به حرمتش دارند را مستند به حدیث رفع القلم می دانند. آیا این حدیث سنداً صحیح است؟ و اگر بالفرض روایت صحیحه باشد معنای حدیث چیست؟ و از آن چه برداشتی می شود؟
جواب
باسمه تعالی؛ روایت مزبور صحیح نیست و فرقی بین ایام نیست و معصیت، معصیت است. والله العالم.[ سایت معظم له: http:farsi.tabrizi.org/istifta- سوال شماره 2108]
آیت الله فاضل لنکرانی
سوال
بعضی از مردم در روز نهم ربیع الاول به اجام قبائح و منکرات می پردازند و اعتماد دارند که گناهی به خاطر انجام اینگونه اعمال برای آن ها ثبت نخواهد شد! از آن جا که این افراد برای انجام این اعمال تمسک به روایتی معروف به « رفع القلم » می کنند، آیا این روایت صحیح می باشد؟ و حکم انجام این گونه اعمال که در نظر اول موجب وهن مذهب شیعه می شود و در نگاه دوم نیز باعث تفرقه میان مسلمین و کافر نامیدن شیعیان خواهد شد، چیست؟
جواب
حدیث رفع القلم صحیح نیست، بلکه هر مسلمانی موظف به انجام واجبات دینی بوده و فرقی در ایام سال نسبت به آن وجود ندارد، و انجام اعمالی که موجب تفرقه مسلمین یا وهن شیعه شود جایز نیست[سایت معظم له: www.fazel@lankarani.com]
[بیاناتی از مقام معظم رهبری (دامت برکاته): «بعضی ها به نام شاد کردن دل فاطمه زهرا، این روزها و در این دوران کاری می کنند که انقلاب را که محصول مجاهدت فاطمه زهراست، در دنییا لنگ کنند … اگر امروز کسی کاری کند که آن دشمن انقلاب، آن مامور سیاسی آمریکا، آن مامور استخبارات کشورهای مزدور آمریکا، وسیله ای پیدا کند، دلیل پیدا کند، نواری پیدا کند، ببرد اینجا و آنجا بگذراد، بگوید کشوری که شما می خواهید انقلابش را قبول کنید این است، می دانید چه فاجعه ای اتفاق می افتد؟ بعضی دارند به نام فاطمه زهرا این کار را می کنند، در حالی که فاطمه زهرا راضی نیست. این همه زحمت برای این انقلاب (مکتب) کشیده شده … آن وقت یک نفری که معلوم نیست تحت تاثیر کدام محرکی واقع شده، به نام شاد کردن دل فاطمه زهرا، کاری بکند که دشمنان حضرت زهرا را شاد کند کند.[1]
تایپ دستی و تلخصی از مقاله ابولولو از عباسعلی مشکانی سبزواری، مجله تاریخ اسلام شماره 41 - 42 (آدرس مراجعه :http://www.bou.ac.ir
[1]- هفته نامه عملی – فرهنگی بصیر (حوزه) سال چهاردهم، شماره اول، مسلسل 323، ص6
سید بن طاووس در کتاب اقبال الاعمال آورده است: « زمان رحلت مولای ما امام حسن عسکری ( علیه السلام ) چنان که بعضی از بزرگان ذکر کرده اند در روز هشتم ربیع الاول رخ داده است، آغاز ولایت و امامت حضرت مهدی ( عجّل الله فرجه ) بر امت، روز نهم ربیع الاول خواهد بود و شاید تعظیم این روز ( روز نهم ربیع الاول ) به لحاظ این مناسبت برتر و برای توجه به آن مولای بزرگ و کامل باشد. [اقبال الاعمال، ج 3،ص113